sunnuntai 31. toukokuuta 2015

Mahmutseydin kylä Alanyassa

Otan työn alle uuden sarjan, eli esittelen kylä kerrallaan Alanyan kaupungin alueella olevia pikkukyliä. Ensimmäiseksi mennään vuoristoon ja Mahmutseydiin.
Kaikki kuvat ovat Alanya ve civari camiler -yhteisön jänenen ottamia ja jakamia. 20 km päässä Alanyasta pohjois-lounaaseen sijaitsee Mahmutseydi -niminen kylä. Nämä kuvat ovat sieltä. Kylässä ei ole postitoimipaikkaa tai terveyskeskusta, ja asiointi tapahtuu paljolti Alanyan keskustassa. Tässä karttalinkki .



Semerkand TV:n esittelysarja kylästä:
KÖY HAVASI ALANYA MAHMUT SEYDİ KÖYÜ 1 BÖL

KÖY HAVASI ALANYA MAHMUT SEYDİ KÖYÜ 2 BÖL

KÖY HAVASI ALANYA MAHMUT SEYDİ KÖYÜ 3 BÖL


Extreme-urheilua harrastaville on tässä pyöräilykartta Alanyasta Mahmutseydin kylään ja takaisin. Matkaa tuolla reitillä kertyy yhteensä 48 km, ja nousut yms näet tarkemmin kartasta.

Vaikka pyöräilystä pidänkin, niin noilla nousuilla ja kapeilla vuoristoteillä ei minun nykykunnollani ajeta. Tosin voihan tuon autollakin mennä ;) .

Alanya ve civari Camiler -ryhmä on facebookiin kuvannut Alanyan keskustan ja lähiympäristön moskeijoita. Tuolla  nimellä löydät heidät em paikasta. Ja kirjoita juuri noin, jotta löydät. Jos kirjoitat oikeakielisesti niin ryhmä ei löydy. Moskeijoiden kuvien lisäksi siellä on paljon kuvia kyseisten moskeijoiden ympäristöstä.



Vuonna 2000 kylässä on ollut 1059 asukasta ja asukasmäärä näytti olevan laskusuuntainen. Kasvukeskus eli Alanya siis on vetovoimainen ja ainakin nuoremmat muuttavat sinne koulutuksen ja työn perässä. Toisaalta tuntuu loogiselta että myös sairaimmat muuttavat Alanyaan terveyspalvelujen perässä. Vain kyläelämää rakastavat jäävät.




perjantai 15. toukokuuta 2015

Istanbulin raideliikenteestä

Istanbulissa raideliikenteen käyttäjämääriä on seurattu viimeisen vuoden aikana erityisen tarkasti nimenomaan uuden Euroopan ja Aasian välisen liikennetunnelin ja uusien juna- ym investointien vuoksi. Käyttäjämäärät ovat hurjan suuria ainakin näin suomalaisella mittapuulla katsottuna. 500 miljoonaa ihmistä käytti raideliikennettä edellisen vuoden aikana.

lähde: trthaber.com/haber/turkiye/istanbulda-500-milyon-kisi-rayli-sistemleri-kullandi-184592.html

İstanbul'da 500 milyon kişi raylı sistemleri kullandı

İstanbul Ulaşım AŞ yolcu istatistiklerinden derlenen bilgiye göre, İstanbul'da 2014'te, 500 milyona yakın kişi raylı sistemleri kullandı.

İstanbulda 500 milyon kişi raylı sistemleri kullandı
İstanbul'da geçen yıl, metro, tramvay ve teleferik gibi raylı sistemleri 500 milyona yakın kişi kullandı.

AA muhabirinin İstanbul Ulaşım AŞ yolcu istatistiklerinden derlediği bilgiye göre, İstanbullular'ın ulaşımda raylı sistemi en çok tercih ettiği yıl 2014 oldu. 14 milyonu aşan nüfusa sahip İstanbul'da, raylı sistemli toplu taşıma araçlarını 477 milyon 502 bin 372 kişi kullandı.

Geçen yıl raylı sistemle taşınan kişi sayısı, önceki yıla göre yaklaşık 75 milyon arttı ve yolcu taşıma alanında tüm zamanların rekoru kırıldı.

Metro ilk sırada

İstanbul'un ulaşım yükünü çeken toplu taşıma araçlarının başında gelen metro, 2014'de raylı sistemlerde İstanbullular'ın tercihi olarak öne çıktı.

Kentte hizmet verilen 4 ana metro hattından 304 milyon 871 bin 152 kişi taşındı. Bu alanda, 112 milyon 636 bin 936 kişi ile M2 Yenikapı-Hacıosman metro hattı ilk sırada yer aldı.

M1 Yenikapı-Kirazlı-Atatürk Havalimanı hattında 112 milyon 46 bin 120, 2013'ün haziran ayında hizmet vermeye başlayan M3 Başakşehir-Kirazlı-Olimpiyatköy metro hattında 9 milyon 766 bin 614, M4 Kadıköy-Kartal metro hattında ise 70 milyon 421 bin 482 kişi yolculuk yaptı.

Tramvay, F1 ve teleferik hatları

İstanbul'da 3 hatta hizmet veren tramvaylarda ise geçen yıl 159 milyon 530 bin 73 kişi yolculuk yaptı. T1 Bağcılar-Kabataş hattında 121 milyon 490 bin 5 kişi taşınırken, bu sayı T4 Topkapı-Mescidi Selam hattında 37 milyon 308 bin 177, T3 Kadıköy-Moda hattında ise 731 bin 891 kişi oldu.

F1 Taksim-Kabataş füniküler hattında da aynı yıl 11 milyon 165 bin 625 İstanbullu yolculuk yaptı. Eyüp-Piyerloti ve Maçka-Taşkışla teleferik hatlarında taşınan kişi sayısı 1 milyon 935 bin 522'ye ulaştı.

Mevsimlere göre yolculuk sayıları

Söz konusu hatlarda, kış aylarında yolcu sayısı artarken, yaz aylarında azaldı. Buna göre, en fazla yolcu 47 milyon 371 bin 807 kişi ile aralık, en az yolcu ise 34 milyon 698 bin 378 kişi ile temmuz ayında taşındı.

İlkbaharda 122 milyon 93 bin 704, yaz mevsiminde 108 milyon 890 bin 306, sonbaharda 126 milyon 483 bin 342, kışın da 119 milyon 922 bin 140 İstanbullu raylı sistemle yolculuk yaptı.

(AA)

lähde:  http://www.trthaber.com/haber/turkiye/istanbulda-500-milyon-kisi-rayli-sistemleri-kullandi-184592.html

keskiviikko 13. toukokuuta 2015

Nahkatyön osaamista 1, kengät

Yemenici eli perint. nahkakengän tekijä työssään
Turkissa perinteinen nahkan työstäminen kengiksi, laukuiksi ja lähes mihin tahansa
käyttötarkoitukseen on vielä hengissä. Kuitenkin ihmisten muuttuneet käyttötottumukset ovat tehneet tämän alankin osaajista uhanalaisia. Haluan esitellä tässä muutamia tuotteita juuri sen vuoksi, että kyseisen ammatin osaajilla olisi vielä jatkossakin töitä. On suuri menetys jos tuo käsityöläistaito katoaa, kuten Suomestakin on jo kadonnut lähes olemattomiin. Oma kokemukseni Alanyalaisten nahkakenkiä käsityönä tekevien miesten työn jäljestä on ollut hyvin
värien ja mallien kirjo on runsas, jokaiselle löytyy
positiivinen. Minulla on kolmet käsityönä tehdyt lampaannahkakengät, jotka istuvat kuin toinen iho, hengittävät hyvin ja ovat käytössä paljon. Ne kengät ovat kestäneet jo yli 2 vuotta, mikä on mielestäni pitkä aika kun vertaan tehdasvalmisteisiin kenkiin, ja edelleen ne ovat käytössä. Ulkonäöllisesti yhdet niistä eivät ole muodikkaat, ja ne kahdet muut eivät enää ole pintamuodin mukaiset. Silti ne ovat omasta mielestäni hyvännäköiset ja toimivat monenlaisten vaatteiden kanssa. Kannattaa kokeilla jos et ole ennen tutustunut käsin tehtyihin nahkakenkiin.
Nämä kengät ovat aitoa käsityötä ja aitoa nahkaa

Tässä sitten huomattavasti erilaisempaa tarjontaa:

Yemeni ayakkabi on perinteinen kenkä / tossu, jonka juuret juontavat Ottomaaniaikaan asti. Kengät ovat keveät ja mukavat jalassa. Olen sellaisia sovittanut, mutta kyseisessä kenkäkaupassa Alanyassa hintapyyntö oli
Tässä perinteisempi malli natural-nahasta tehtynä
taivaallinen, enkä siihen suostunut. Näitä kenkiä myydään turkkilaisille hintaan 80 TL. Toki turistihinnat ovat yleensä paljon korkeammat, mutta kun minulta pyydettiin nelinkertaista hintaa, niin luovutin ja päätin etsiä joskus jostain maaseudulta normaalimman hintaiset. En halunnut kannattaa ahnetta kauppiasta, vaan maksaisin mieluummin kengistä suoraan niiden tekijälle vaikka sitten hieman enemmänkin, kunhan se menee suoraan kenkiä tekevälle käsityön taitajalle.

Yemeni kengissä on nahkapohja, eli ne ovat
Käsityönä tehty naisten nahkasaapikas
hyvin toimivat kengät tanssin harrastajalle, sellaiselle joka ei kaipaa korkokenkiä. Esimerkiksi treenikenkänä ja pitkien päivien tanssikenkänä tai jopa lavatanssikäyttöön soveltuvia. Turkkilaiset käyttävät niitä myös ulkokäytössä, mutta Suomen jatkuvasti märkä sää ei suosi nahkapohjia, ellei niitä käsitellä vettä hylkiviksi tai ellei suutari lisää niihin täällä kumi- tai sekoitepohjaa.

Tämä sivusto esitteli malleja ja myy ko kenkiä. Muuta en sivustosta tiedä, kuin että kuvat olivat kauniita.yemenicihayriusta.com.tr/  ja tässä toinen osmanliyemenidunyasi.com/  tämän  saat myös englanninkielisenä kun vaihdat kielen oikeasta yläkulmasta, lipusta.

Alanyastakin ko osaajia löytyy, ainakin yksi, mutta minulla ei ole hänen yhteystietojaan. Gerger shoella on myynnissä kyseisen tekijän moderneja malleja, samoja joita minulla on käytössä. Gerger shoen löydät sekä Atatürk -patsaan läheltä että Damlatakselta. Siinä paikassa ei ole minulle koskaan tuputettu mitään, eikä ole tarvinnut taistella hinnastakaan. Ja kun ensin ostetuissä kengissäni oli nahkan luonnollista kulumista, ja kauppias näki sen, niin hän oma-aloitteisesti kysyi voiko hän käyttää näitä suutarilla, joka vaihtaa tuon venyneen kiinnikeosan... hienoa palvelua. sen jälkeen ne kengät saivat taas lisää elinikää, lisää käyttöaikaa.