sunnuntai 10. marraskuuta 2013

Istanbulin uusi liikennetunneli

Istanbulin liikennetunnelin sähkökatko yms

Istanbulin junatunneliin iski sähkökatko – matkustajat joutuivat kävelemään

1
Istanbul
Jodi Hilton
Euroopan ja Aasian yhdistävä junatunneli avattiin eilen Istanbulissa Turkissa.
Euroopan ja Aasian yhdistävä junatunneli avattiin eilen Istanbulissa Turkissa.
Tekniset ongelmat häiritsivät tänään keskiviikkona matkustajia Istanbulin Bosporinsalmen ali vievässä junatunnelissa. Tunneli avattiin suurin juhlallisuuksin eilen tiistaina. Se on maailman ensimmäinen tunneli joka yhdistää kaksi maanosaa, Aasian ja Euroopan.
Turkkilaislehti Hürriyet Daily Newsin mukaan ensin aamulla tunneliin iski sähkökatkos. Matkustajat joutuivat kävelemään tunnelia pitkin osan matkasta. Myöhemmin liikenne tunnelissa jouduttiin keskeyttämään lyhyeksi aikaa, koska ovet eivät toimineet.
Ennen avajaisia muun muassa Turkin arkkitehtien ja insinöörien liitto arvosteli hallitusta siitä, että tunneli avataan liian hätäisesti.
Etenkin Turkin pääministeri Recep Tayyip Erdoganille tunneli oli merkittävä voimannäyttö, ja Turkin kansallispäivänä pidettyyn valtavaan avajaisjuhlaan osallistui koko Turkin johto.
Marmarayksi nimitetystä ratahankkeesta valmistui tiistaina kuitenkin vain pieni, 13,6 kilometriä pitkä pätkä. Kaikkiaan uudesta paikallisjunaradasta on tarkoitus tulla 76 kilmetriä pitkä. Tunneliin on määrä yhdistyä myös pitkänmatkan junaliikenne.
Ratatunnelin tarkoituksena on helpottaa kahdelle mantereelle jakautuvan Istanbulin ankaria liikenneruuhkia. Bosporinsalmen ylittää lauttojen lisäksi kaksi siltaa. Siltoja käyttää päivittäin kaksi miljoonaa autoa, ja yleensä liikenne seisoo.

Metro-lehti uutisoi näin:

 Bosborinsalmi. Uudessa tunnelissa heti ruuhkaa.

istanbulilaiset ovat innostuneet Bosborinsalmen alittavasta junayhteydestä aina ruuhkaan saakka. Keskiviikkona yksi asema suljettiin suuren matkustajamäärän takia, eivätkä junat pysyneet aikataulussaan, kerrottiin Turkin valtiollisesta rautatieyhtiöstä.

Aamulla joukko matkustajia jouduttiin evakuoimaan yli 13 km pitkästä tunnelista, kun sähkökatkos pysäytti liikenteen. Rautatieyhtiön mukaan liikennettä puuroutti myös tottumattomien matkustajien into painaa turhaan hätäjarrua.

Suurhanke vihittiin käyttöön tiistaina. Paikalla olivat pääministeri Recep Tayyip Erdogan, presidentti Abdullah Gül sekä Japanin pääministeri Shinzo abe. Japani on osallistunut tunnelin rahoitukseen.

Reuters-Afp



Tuota turkkilaisten matkustajien intoa painaa turhaan hätäjarrua ja toisaalta junien kykyä pysyä aikataulussa piti hieman nauraa... sopii niin siihen kuvaan joka minulla on turkkilaisista miehistä ja lapsista. Toisaalta turkkilaisten villi ja vapaa aikakäsitys ei vastaa millään muotoa käsitystäni aikataulussa pysymisestä tai sellaiseen asiaan pyrkimisestä, niin että onko edes realistista että junaliikenteen kohdalla päästään käsitteeseen nimeltä aikataulussa pysyminen *virn*



Taloussanomat

Ayla Albayrak, Istanbul
31.10.2013 07:01

Eurooppa-Aasia-putki kulkee nyt Bosporinsalmen alta

Eurooppa-Aasia-putki kulkee nyt Bosporinsalmen alta
Näkökulma Historiallinen tapaus kruunasi Turkin 90-vuotispäivän tällä viikolla. Euroopan ja Aasian yhdistävä vedenalainen Marmaray-tunneli metrolinjoineen avattiin käyttöön, uutuuttaan hohtavana ja poliittisen kiireen vauhdittamana.


Neljäkymmentä vuotta sitten Eurooppa ja Aasia yhdistettiin sillalla Istanbulin Bosporinsalmen ylitse. Nyt maanosat lyövät kättä myös salmen alla. Japanilaisten kanssa rakennettu, vajaan 14 kilometrin raidetunneli viistää vedenpohjaa jopa yli 60 metrin syvyydessä. Näin toteutui vuosisatainen unelma, vaikka se ei ratkaisekaan miljoonakaupungin liikenneongelmia.

Vedenalaista tunnelia oli kaavailtu jo sulttaanivallan aikana. Erään sulttaanin tiedetään tilanneen projekteja eurooppalaisilta arkkitehdeiltä 1800-luvun lopulla. Mutta rahkeet eivät vielä riittäneet niin edistykselliseen hankkeeseen.

Marmaray on monin tavoin kiehtova projekti. Sen ansiosta tiedämme nyt enemmän kaupungin menneisyydestä. Kun arkeologit raivasivat turvaan Istanbulin historiaa suunniteltujan metroasemien tieltä, paljastui, että Istanbul onkin tuhansia vuosia luultua vanhempi.
Yenikapin metroaseman kohdalta kaivetut löydökset todistivat, että Bosporinrannalla on ollut ihmiselämää ainakin 8,500 vuotta.
Poliittinen kiire patisti
nopeuttamaan töitä


Mutta pari tosiseikkaa varjosti avajaisia Turkin itsenäisyyspäivänä. Tunneli avattiin ennen kuin muut osat laajasta Marmaray-projektista ja siihen kuuluvasta metro- ja liikenneverkostosta olivat valmiita.
Ja loppuosan pikaisesta valmistumisesta ollaan epäileväisiä – rakentaminen on edistynyt hyvin hitaasti ja valmistumisarviota on lykätty monta kertaa. Jotkut asiantuntijat (etenkin hallituksen vastustajat) ovat julkisuudessa väittäneet. ettei tunnelikaan olisi ollut valmis käyttöön otettavaksi.

Hallituksella oli syynsä kiirehtiä. Maaliskuun paikallisvaalit lähestyvät. Tänä vuonna paikallisvaalit ovat tärkeämmät kuin edellisvuosina: nyt mitataan Turkkia hallitsevan AK-puolueen todellinen suosio.
Ayla Albayrak
Ayla Albayrak on Istanbulissa asuva suomalaisturkkilainen toimittaja. Hän on työskennellyt muun muassa Helsingin Sanomien Turkin-avustajana sekä kirjoittanut matkaoppaan Istanbulista. Paraikaa Albayrak työskentelee amerikkalaisen sanomalehden palveluksessa, seuranta-alueinaan päivän uutiset ja politiikka.

Taloussanomissa Albayrak haluaa kertoa Turkin nopeasti kasvavan talouden ilmiöistä, tavoista ja kulttuurista.
Vaalitulokset paljastavat, vaikuttivatko viime kuukausien hallituksenvastaiset mielenosoitukset ja niiden väkivaltainen tukahduttaminen AKP:n kannatukseen.
Kannatuksen lasku voisi kieliä islamilaiskonservatiivisen puolueen voittokulussa alkaneesta alamäestä.

Neljä minuuttia
maanosasta toiseen

Tunnelista on joillekin iloa jo sellaisenaan. Eniten se helpottaa niiden istanbulilaisten arkea, jotka joutuvat päivittäin kulkemaan maanosien väliä jopa kaksi tuntia yhteen suuntaan, kotoaan töihin ja takaisin.
Äskettäin toimittajille järjestetyssä testimatkassa todistettiin, että salmen alta hujauttaa metrolla maanosasta toiseen vain neljässä minuutissa. Asiantuntijoiden mukaan tunnelia käyttäisi luultavasti ainakin puolitoista miljoonaa kaupunkilaista päivittäin.

Mutta toisin kuin pääministeri Recep Tayyip Erdoganin avajaispuheesta voisi ymmärtää, Marmaray ei ole mikään ihmeratkaisu suurkaupungin ruuhkaongelmaan.

Istanbulissa asuu virallisten lukujen mukaan jo 14 miljoonaa ihmistä – epäviralliset arviot hipovat jo 20 miljoonaa. Kaupunki kasvaa koko ajan. Istanbulin metroverkosto muodostuu muutamasta katkonaisesta, yhteensä 140 kilometrin tyngästä joka kattaa pienen osan metropolia. Samalla autojen lukumäärä Istanbulissa on moninkertaistunut talouskasvun takia: tilastokeskuksen mukaan Istanbulin kaduilla risteilee nyt yli kolme miljoonaa rekisteröityä ajoneuvoa.
Pahimmissa ruuhkissa automatkat suurkaupungin sisällä kestävät jopa kolme, neljä tuntia. Ole siinä sitten kärsivällinen äläkä tööttäile turhaan.



LÄhde: Helsingin Sanomat 30.10.2013

Historiallinen maanosat yhdistävä tunneli avattiin Turkissa

2
Istanbulissa avattiin tänään tiistaina junatunneli, joka yhdistää Euroopan ja Aasian maanosat. Turkin pääministeri Recep Tayyip Erdogan vihki Bosporinsalmen ali kulkevan tunnelin käyttöön juhlallisissa avajaisissa.
Kyseessä on maailman ensimmäinen kaksi maanosaa yhdistävä tunneli.
”Olemme onnellisia ja onnekkaita”, hehkutti istanbulilainen Betül Öztürk, joka oli tunnelin ensimmäisten matkustajien joukossa.
”Tämä on tärkeä, koska se yhdistää Aasian Eurooppaan.”
Ozan Kose / AFP
Turkin presidentti Abdullah Gul (kolmas oik.), pääministeri Recep Tayyip Erdogan (neljäs oik.), Somalian presidentti Hasan Sheikh Mahmud (toinen oik.) ja Japanin pääministeri Shinzo Abe (oik.) kuuntelivat junankuljettajan selostusta junan ohjaamossa.
Turkin presidentti Abdullah Gul (kolmas oik.), pääministeri Recep Tayyip Erdogan (neljäs oik.), Somalian presidentti Hasan Sheikh Mahmud (toinen oik.) ja Japanin pääministeri Shinzo Abe (oik.) kuuntelivat junankuljettajan selostusta junan ohjaamossa.
 
Kun tiistai-illan ensimmäiset metrojunat lähtivät liikkeelle Aasian puolelta kohti Eurooppaa, matkustajat puhkesivat taputuksiin. Tunneli kulkee syvimmillään 60 metriä merenpohjan alla.
Marmaray-nimisen hankkeen rakentaminen alkoi vuonna 2004, ja sen piti valmistua neljässä vuodessa.
Työt kuitenkin venyivät, koska työmaa-alueelta löytyi noin 40 000 arkeologisesti kiinnostavaa esinettä. Niihin kuului kolmisenkymmentä laivaa Bysantin ajalta, eli suurin nykypäiviin säilynyt keskiaikainen laivasto.
Tiistain avajaisiin osallistui koko Turkin poliittinen johto.
Paikalle saapui myös Japanin pääministeri Shinzo Abe. Japanin kansainvälisen yhteistyön pankki on hankkeen päärahoittaja. Se on laittanut 735 miljoonaa euroa kokonaisuudessaan noin kolme miljardia euroa maksaneeseen tunneliin.
Turkin hallitus on mainostanut hanketta 150 vuotta vanhan unelman toteutumiseksi. Kaupungin osat yhdistävästä tunnelista alkoi haaveilla jo Osmanien valtakunnan sulttaani Abdülmecid vuonna 1860.
Tunneli on yksi Erdoganin jättihankkeista, joista monet jakavat Turkin jyrkästi. Suunnitteilla on Istanbuliin myös kolmas Bosporin ylittävä silta, uusi lentokenttä ja jättiläismoskeija.
Hallitus on esittänyt hankkeet osoituksena Turkin edistyksestä ja voimistumisesta. Monet junatunnelin avajaisiin tulleista Erdoganin kannattajista olivat täysin samaa mieltä.
”Tämä osoittaa, että Turkista on tullut kehittynyt maa”, Meral Tüfek kuvasi tunnelihankkeen merkitystä.
Erdoganin hankkeita on kuitenkin myös arvosteltu ”faaraomaiseksi” pyrkimykseksi jättää jälkeensä monumentteja. Hallituksen vastaisiksi paisuneet mielenosoitukset viime kesänä saivat alkunsa Erdoganin halusta uudistaa täysin Istanbulin keskeinen Taksim-aukio.
Marmarayta on arvosteltu etenkin siitä, että pääministerillä oli liian kova kiire järjestää avajaiset. Avajaispäivänä tuli kuluneeksi 90 vuotta Turkin tasavallan perustamisesta.
Tiistaina avattiin vain pieni, 13,6 kilometriä pitkä osuus kaikkiaan 76 kilometrin mittaiseksi kaavaillusta ratahankkeesta. Myöhemmin tunnelissa on määrä kulkea myös pitkänmatkan junia, mutta siihen yhdistyvä luotijunarata ei ole vielä valmis.
Jodi Hilton
Ihmiset ahtautuivat uuden junan kyytiin.
Ihmiset ahtautuivat uuden junan kyytiin.
Tiistai-illan perusteella nyt avattu pätkäkään ei vaikuttanut täysin valmiilta. Juna ajoi paikoitellen nykien. Bosporinsalmen alitus kesti myös huomattavasti kauemmin kuin mainostettu neljä minuuttia. Selitykseksi kerrottiin, että tiistai-iltana ajettiin vielä testiajoja.
Tunnelista odotetaan helpotusta 15 miljoonan asukkaan Istanbulin painajaismaisiin ruuhkiin. Joka päivä noin kaksi miljoonaa ihmistä ylittää Bosporinsalmen ja tukkii sen kaksi siltaa. Junatunnelin kautta voi kulkea 150 000 matkustajaa tunnissa.
Useita kertoja viikossa mantereelta toiselle ajava Mehmet Sarioglu uskoi, että tunneli helpottaisi hänen arkeaan huomattavasti.
”Toiselle puolelle pääsy siltoja pitkin voi pahimmillaan kestää 1-2 tuntia”, avajaisiin osallistunut Sarioglu sanoi.
Jodi Hilton
Nuoret miehet tuulettivat ensimmäisellä junamatkalla Marmaray-tunnelia pitkin.
Nuoret miehet tuulettivat ensimmäisellä junamatkalla Marmaray-tunnelia pitkin.
Jodi Hilton
Uskudar-aukiolle kerääntynyt väkijoukko iloitsi uuden junayhteyden avajaisissa tiistaina.
Uskudar-aukiolle kerääntynyt väkijoukko iloitsi uuden junayhteyden avajaisissa tiistaina.
Jodi Hilton
Mehmet Ali Adiyaman ajaa ensimmäistä junaa Marmaray-tunnelissa.
Mehmet Ali Adiyaman ajaa ensimmäistä junaa Marmaray-tunnelissa.


Jodi Hilton
Yenikapin asema sijaitsee Euroopan puolella Istanbulissa.
Yenikapin asema sijaitsee Euroopan puolella Istanbulissa.
Ozan Kose / AFP
Työmies tarkasti Uskudar Marmarayn aseman kulkuväylää ennen avajaisseremoniaa tiistaina. Tunneli yhdistää Euroopan ja Aasian mantereet.
Työmies tarkasti Uskudar Marmarayn aseman kulkuväylää ennen avajaisseremoniaa tiistaina. Tunneli yhdistää Euroopan ja Aasian mantereet.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.